Mirksėti ar nemirksėti?

  • Mirksėti ar nemirksėti?

    Ar mirksinčios šviesos nesaugios? Ar mirksėjimas gali sukelti epilepsijos priepuolius? Ar mirksėjimas legalus? 

    Ar mirksinčios šviesos nesaugios? Ar mirksėjimas gali sukelti epilepsijos priepuolius? Ar mirksėjimas legalus?
    Dviračių šviesos yra būtinos dviračio matomumo užtikrinimui bei tam, kad dviratininkas matytų kelią. Dauguma priekinių ir galinių žibintų gali ne tik šviesti, bet ir mirksėti. Pažvelkim ką sako tyrimai apie mirksinčių ir šviečiančių žibintų matomumą ir poveikį kitiems eismo dalyviams ir, be abejo, ką sako įstatymai.
    Pradėkime nuo įstatyminės bazės. Jungtinėje Karalystėje įstatymas tamsiu paros metu reikalauja dviratininkams naudoti baltus priekinius ir raudonus galinius žibintus. Žibintai gali arba šviesti ištisai, arba mirksėti. Mirksinčioms šviesoms apribotas mirksėjimo dažnis, kuris yra 1-4 mirktelėjimai per sekundę.
    Vokietijoje įstatymas sako, kad mirksinčios dviratininkų šviesos yra draudžiamos tiek priekinėms, tiek ir galinėms lempoms. Įstatymas taip pat nurodo, kad mirksinčios šviesos gali trukdyti kitiems eismo dalyviams.
    JAV reikalavimai skiriasi tarp valstijų. Pavyzdžiui, Vašingtono valstijoje priekinės baltos mirksinčios lempos draudžiamos, nes tokias naudoja greitosios medicininės pagalbos transportas.
    Olandijoje ir Austrijoje draudžiamas tik priekinės lempos mirksėjimas.
    Na o kaip Lietuvoje? Lietuvoje tai aprašyta SEAKĮ 17 straipsnyje, kuriame rašoma: „Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonas šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.“ Kaip matote iš šios citatos, naudojamas žodis „degti“, o apie mirksėjimą nėra užsimenama. Taikant logiką, kad tai kas nedraudžiama yra leidžiama, peršasi išvada, kad tiek degantis, tiek mirksintis žibintas priekyje ar gale yra legalu.
    Įstatymus pažiūrėjome, o dabar atėjo eilė tyrimams. Kuris yra saugesnis: mirksintis ar nuolat šviečiantis žibintas? Tyrimas (nuoroda), kuris buvo atliktas Klemsono universitete (JAV) palygino mirksinčio ir nuolat šviečiančio žibinto matomumą. Tyrimas buvo atliekamas tiek tiesiame, tiek ir vingiuotame kelyje. Tyrėjai tikrino kaip skirtingi variantai veikė atstumo nustatymo gebėjimą. Taigi, tyrimas nustatė, kad tiesiame kelyje mirksintį žibintą pastebėjo 82 metrais anksčiau nei nuolat šviečiantį. Šis rezultatas buvo tris kartus geresnis už nuolat tiesiame kelyje šviečiančio žibinto rezultatą.
    Mirksinčio objekto ankstesnis identifikavimas nekelia nuostabos, nes mūsų akys geriau pastebi judančius ar kintančius objektus. Tai leidžia tokius objektus pastebėti iš didesnio atstumo. Be to, tyrimo dalyviai nurodė, kad nuolat šviečiantis žibintas atrodė kaip motociklo žibintas, tuo tarpu mirksintis žibintas leido nustatyti, kad tai yra dviratininkas.
    Aptariant mirksinčių ar nuolat šviečiančių žibintų temą su Marc Green, kuris nagrinėja žmogiškuosius avarijų aspektus, nurodė, jog tyrimų rezultatus labai sunku tiksliai interpretuoti dėl didelio kiekio veiksnių, galinčių daryti poveikį. Poveikį gali daryti diena ar naktis, prieblanda, rūkas, stebėjimo kampas: iš priekio, šono, galo, paties stebėtojo regos galimybės ir t.t. Marc Green pastebėjo, kad apibendrinant jis mano, jog mirksintis ar nuolat šviečiantis žibintas neturi įtakos negyvenamose teritorijose, tačiau mirksintis žibintas yra geriau pastebimas miesto teritorijose, kur nuolat šviečiančių žibintų aplinkui yra labai daug.
    Ar mirksintis žibintas gali kitiems atrodyti esantis kitokiu atstumu nei yra iš tikrųjų? Tikima, kad mirksintis žibintas klaidina kitus eismo dalyvius, kurie neteisingai nustato atstumą iki jo, lyginant su nuolat šviečiančiu žibintu. Toks efektas gali būti esant stroboskopiniam mirksėjimui (stiprios šviesos ir dažnas mirksėjimas) nakties metu, kai mirksėjimas atsispindi nuo kitų objektų. Mūsų akys sukurtos taip, kad, norint užfiksuoti vaizdą, reikia atspirties taško – kai jo negalime nustatyti, tada kyla bėdų. Tai savo tyrime nustatė ugniagesiai. Marc Green savo straipsnyje pastebėjo, jog mirksinti šviesa yra geriau, jei aplink yra nuolat šviečiančių žibintų. Tačiau jis pastebėjo, kad tokiu atveju nustatyti atstumą yra gerokai sunkiau.
    Ar antbačiai su šviesomis gali būti sprendimas? Klemsono universiteto tyrimas nagrinėjo ir antbačių su šviesomis varianto naudojimą. Tyrimas parodė, jog nuolatinė šviesa ant antbačio kulno buvo 1,7 karto matoma iš toliau, nei mirksinti šviesa, kuri įtaisyta po dviratininko sėdyne. Šis atstumas buvo 5,5 karto didesnis, jei lyginti su nuolat šviečiančiu žibintu po dviratinininko sėdyne. Nors tai gali atrodyti keistai, tačiau ne veltui kai kurių gamintojų žieminiai dviratininko batai kulne turi tvirtinimo vietas lemputėms.
    Į ką turime atsižvelgti važiuojant dviratininkų grupėje? Jei važiuotumėte grupėje nakties metu, tai Jums būtų maloniau, jei gale Jūsų važiuojančio priekinė lempa šviestų nuolat, nes tai ne taip trukdytų matyti aplinką ir joje orientuotis. Jei iš galo Jums būtų mirksinti šviesa, o ypač stipri mirksinti šviesa, tai ji sudaro įspūdį jog, Jums kažkas „lipa ant rato“. Toks jausmas gali dar suintensyvėti lyjant lietui.
    Važiuojant neapšviestu keliu net nekyla abejonių, kad tiek Jums, tiek iš priekio važiuojantiems aplinka geriau matoma, jei priekiniai žibintai šviečia nuolat.
    Ar mirksinti šviesa pavojinga epilepsija sergantiems žmonėms? Taip, pavojinga, jei sergama mioklonine epilepsija. Ja sergantys yra jautrūs mirgančiai šviesai, tačiau ši ligos forma yra reta. Lietuvos statistikos šios ligos atžvilgiu deja nepavyko rasti, tačiau Jungtinėje Karalystėje epilepsija serga apytikriai vienas žmogus iš 100 ir tik 3 iš 100 sergančių epilepsija, serga minėta epilepsijos rūšimi. Sergantiems mioklonine epilepsija, priepuolį sukelia 16-25 kartų per sekundę mirksinti intensyvi šviesa, o tai yra kelis kartus dažnesnis mirksėjimas, nei gali mirksėti įprastinės dviračių šviesos.
    Apie šviesas pakalbėjome, o kaip su atšvaitais ir šviesą atspindinčiais drabužiais? Studija parodė, kad dėvint šviesą atspindinčią arba ryškią aprangą ant kūno vietų kurios juda, gerinamas matomumas tamsoje. Dėvint tokio tipo aprangą, vairuotojai pagal judesių amplitudes lengviau nustato ar matomas objektas yra pėstysis ar dviratininkas ir tai pagerina vairuotojo gebėjimą tiksliau nustatyti atstumą iki jo.
    Tai kokias šviesas man naudoti saugiau? Kaip matote iš straipsnio, Lietuvoje galite rinktis kokio tipo šviesą naudoti. Iš tikrųjų tai viskas priklauso nuo situacijos, kurioje esate – jei yra pavojus, kad Jūsų gali nepastebėti iš galo – įjunkite mirksintį galinį žibintą. Mažesnis mirksėjimo dažnis mažiau trikdys kitus eismo dalyvius bei mioklonine epilepsija sergančius asmenis. Naudojant kombinuotą galinį žibintą, kuris ir nuolat šviečia, ir mirksi, kitiems eismo dalyviams, judantiems iš galo leis tiksliau nustatyti Jūsų judėjimo greitį ir atstumą iki Jūsų.
    Priekinis mirksintis žibintas taip pat yra geriau pastebimas, tačiau, atsižvelgiant į tai, jog priekiniai žibintai yra žymiai ryškesni, mirksėjimas gali apakinti ir suklaidinti iš priekio važiuojančius dviratininkus ar automobilių vairuotojus. Vairuotojui matant mirksintį objektą per galinio vaizdo veidrodėlį gali susidaryti gan neapibrėžtas objekto vaizdas ir nesimatyti svarbių detalių. Taigi, tamsiu paros metu, nuolat šviečiantis priekinis žibintas yra geriausias pasirinkimas. Žinoma, jei rinksitės mirksinčią priekinę šviesą, sumažinkite galingumą ir nukreipkite ją žemiau, kad netrukdytų kitų eismo dalyvių.

    Šviesaus kelio linkintis,
    SafeRide.lt

    Straipsnis parengtas remiantis šiais šaltiniais:
    https://eismas.eu/index.php/6-saugus-eismas/85-sei-iv-17-str-reikalavimai-dviraciu-vairuotojams
    https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/flashing-bike-lights/
    https://www.proquest.com/docview/1919016416
    https://www.visualexpert.com/index.html
    https://www.fireengineering.com/leadership/are-your-emergency-warning-lights-working-for-you/#gref
    https://www.visualexpert.com/Resources/readthis.html
    https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17543266.2021.1928758